Jakie formalności po sprzedaży auta?

auto

Dokonując sprzedaży samochodu koniecznie należy zapoznać się procedurami formalnymi, jakie należy spełnić zarówno w wydziale komunikacji, urzędzie skarbowym jak i w firmie ubezpieczeniowej.

Należy również pamiętać, że już na etapie sporządzania umowy sprzedaży należy wykonać ją bardzo dokładnie dzięki czemu będziemy mieli pewność, że unikniemy niepotrzebnych problemów.

Umowa sprzedaży

Mimo konieczności dokonania kilku formalności, to właśnie ten dokument jest najważniejszy. Koniecznie należy umieścić na nim dane obydwu stron, podać szczegółową identyfikację pojazdu, jego markę, model, rok produkcji, numer VIN, numer rejestracyjny, numer silnika, aktualny przebieg, kolor i pojemność silnika. Istotne są również informacje na temat ewentualnych wad czy uszkodzeń. Należy również zamieścić zapis informujący o tym, że osoba kupująca dokładnie zapoznała się ze stanem technicznym pojazdu. Umowa sprzedaży samochodu powinna zawierać również dokładnie określoną cenę. Należy ją ująć w formie wartościowej, słownej i dodatkowo potwierdzić ją datą podpisania umowy. Ponadto sprzedawca wydaje kupującemu wraz z pojazdem dowód rejestracyjny, kartę pojazdu oraz dowód zawarcia ubezpieczenia obowiązkowego OC oraz potwierdzenie jego zapłaty.

Urząd skarbowym

Obowiązek opłacenia podatku występuje w przypadku gdy zakupiony pojazd został sprzedany drożej niż podczas kupna. Obowiązuje on gdy transakcja sprzedaży została przeprowadzona przed upływem 6 miesięcy od zakupu samochodu. Powstałą różnicę koniecznie należy uwzględnić w rocznej deklaracji podatkowej.

Co więcej, gdy dokonano sprzedaży samochodu na kwotę powyżej 1000 złotych transakcja podlega opodatkowaniu. Na złożenie wypełnionego druku PCC-3 w urzędzie skarbowym mamy 14 dni, a sama wysokość podatku jest równa 2% wartości pojazdu.

Podatkiem może być obciążona zarówno osoba kupująca pojazd, jednak według przepisów możliwe jest również podzielenie obciążenia na obie strony transakcji. W przypadku wybrania drugiej możliwości należy pamiętać, że dowód wpłaty należy przechowywać przez minimum pięć lat. Wszystkie informacje na ten opłaty podatku powinny zostać zawarte w umowie sprzedaży.

 

Wydział komunikacji

Każdy właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić urząd w terminie do 30 dni o zbyciu pojazdu. Zawiadomienia dokonuje właściciel, na którego pojazd był zarejestrowany w urzędzie, który dokonał tej rejestracji. Termin zbycie zawiera zarówno sprzedaż jak i darowiznę samochodu.

Zgłoszenie sprzedaży w wydziale komunikacji zajmuje niewiele czas, a może zapobiec wielu kłopotom. Jeśli nowy właściciel pojazdu również nie poinformuje wydziału komunikacji o zakupie samochodu, wszystkie popełnione przez niego wykroczenia będą podpinane pod wcześniejszego posiadacza. W związku z tym, pomimo że kwestia zgłoszenia do wydziału komunikacji nie jest prawnie obowiązkowa, lepiej zdecydować się na wykonanie takiego kroku jak najszybciej.

 

Firma ubezpieczeniowa

Obecnie po dokonaniu sprzedaży polisa OC przechodzi automatycznie na nowego właściciela. Wystarczy aby podczas sprzedaży samochodu osoba sprzedająca przekazała nabywcy dokumenty potwierdzające zawarcie umowy. Dodatkowo w ciągu 30 dni należy o owej zmianie poinformować samą firmę ubezpieczającą. Aby to zrobić należy złożyć zawiadomienie w siedzibie danej firmy, gdzie znajdą się informacje m.in dane nowego i poprzedniego właściciela pojazdy, a w przypadku firm adres siedziby oraz numer REGON.

Złożenie zawiadomienia należy dokonać jak najszybciej, zwłaszcza jeśli w okresie sprzedaży pojazdu zbliża się termin opłaty raty składki OC. Co więcej osoba sprzedająca może starać się o zwrot niewykorzystanej składki ubezpieczania komunikacyjnego w przypadku gdy nabywa wypowie umowę OC w ciągu 30 dni od momentu nabycia samochodu.