Naprawa rozrusznika i alternatora

Silnik to ważna jednostka napędowa. Albowiem to ona wprawia w ruch nasz samochód, a także inne sprzęty. Lecz aby silnik mógł spełniać swoje funkcje również potrzebuje pewnego wsparcia. Silnikowi potrzebny jest rozrusznik. Jak sama nazwa wskazuje to on ma właśnie na celu rozruszanie naszego silnika, sprawienie, aby odpowiednie elementy poszły w ruch. No, ale to nie wszystko. Silnik potrzebuje również prądu. W tym celu będzie mu potrzebna prądnica. Albo alternator. A jaka to różnica?

Otóż prądnica generuje prąd stały. Natomiast alternator generuje prąd zmienny. Alternator opracował i stworzył Nikola Tesla geniusz, który zajmował się prądem zmiennym. Ten uznawany przez wielu za szaleńca geniusz pracował nad wieloma ciekawymi projektami. Niektóre z nich zostały utajnione. Istnieją nawet teorie spiskowe głoszące, że jego projekty zostały zagarnięte przez rząd amerykański.

Naprawa elementów prądotwórczych

A ponieważ nie wiemy ile w tym prawdy, wróćmy do tematu. Alternator od pewnego czasu na stałe zagościł pod maskami naszych samochodów. Ale od czasu do czasu w naszych samochodach coś szwankuje, a my przecież, aby wszystko działało poprawnie. Od czasu do czasu konieczna jest naprawa alternatorów, podobnie zresztą jak wszelkich innych urządzeń. Naprawa tego wspaniałego urządzenia, które generuje prąd zmienny polega na rozebraniu go na czynniki pierwsze. Musimy zdemontować poszczególne elementy i przyjrzeć im się dokładnie. Następnie musimy je poczyścić. Od czasu do czasu musimy któryś z elementów wymienić. Jeżeli zacznie szwankować regulator alternatora albo uzwojenie to musimy powymieniać poszczególne elementy. Jeśli to regulator szwankuje, pozostaje nam wymienić strukturę elektroniczną naszego alternatora. Natomiast jeżeli to uzwojenie nawala, nie pozostaje nam nic innego jak wymiana drutu nawojowego.

rozrusznik2

Nawet „Lambo” ma rozrusznik

Ale schody zaczynają się przy naprawie wirnika. Jest to część złożona, a nie naprawimy jej bez rozkładania. Ale na tym wcale nie koniec naszych termedii. Musimy jeszcze przewinąć cewkę wzbudzenia, a następnie złożyć ją od początku i wyważyć. W tym miejscu warto zastanowić się nad zakupem nowego wirnika. Czasami jest to rozwiązanie bardzie efektywne i ekonomiczne, niż naprawa. Ale to oczywiście zależy od wielu czynników. Jeżeli już zajmujemy się naprawą naszego alternatora, koniecznym będzie odpowiednia diagnostyka. Oznacza to, że musimy sprawdzić czy poszczególne elementy działają. Jeżeli wykonamy powyższe czynności poprawnie to pozostaje nam jeszcze wykonanie testu praktycznego – włączenie oraz wyłączenie urządzenia. W ten sposób sprawdzimy czy ono działa. Jeżeli tak to pozostaje nam już tylko odetchnąć z ulgą. No cóż, sprzęt techniczny od czasu do czasu się psuje. Należy pamiętać o jego regularnej konserwacji. Inaczej możemy mieć niemałe trudności. Urządzenie nie tylko nie będzie działać poprawnie, ale może w ogóle siąść. To znaczy zostać załatwione na dobre. A wtedy będziemy musieli pomyśleć o zakupie nowego. I choć czasami jest to dobre rozwiązanie, to jednak nie zawsze tego właśnie chcemy.