Obalamy mity związane z wyborem opon – sprawdź!

Niezależnie od tego, czy kierowcy traktują swoje auta wyłącznie jako sposób sprawnej komunikacji po mieście, czy też uwielbiają dłuższe trasy, odczuwając frajdę z jazdy, wciąż wielu z nich bagatelizuje kwestię doboru ogumienia. To spory błąd, ponieważ opony jako jedyne stykają się z jezdnią, a ich awaria lub nieprawidłowa praca to prosta droga do wypadku. Dziś obalimy więc kilka popularnych mitów związanych z oponami.

MIT 1: Przy obecnych cieplejszych zimach opony zimowe nie są konieczne

Pokutuje przeświadczenie, że w trakcie wyjątkowo łagodnych zim, takich jak większość w XXI wieku, zmiana ogumienia na zimowe nie jest koniecznością. To nieprawda. Po pierwsze nigdy nie mamy pewności, który dzień przywita nas śniegiem na drogach, którego opony z letnim bieżnikiem i bez drobnych lamelek nie są w stanie „chwycić”. Po drugie letnia mieszanka poniżej temperatury 7 stopni Celsjusza, a tym bardziej poniżej zera, zupełnie traci swoją elastyczność, więc w dużej mierze przyczepność – nawet na suchej nawierzchni.

MIT 2: Warto szukać zamienników

Polski rynek opon zalany jest chińskimi zamiennikami wyjątkowo słabej jakości. Chociaż amatorzy tych szybko zużywających się produktów należą do mniejszości, wciąż wielu kierowców kupuje opony używane o nieznanej przeszłości lub nawet nowe, lecz źle dopasowane do charakterystyki auta. Najlepszą metodą wyboru ogumienia jest postawienie na opony homologowane, w szczególności oznakowane, czyli takie, które zostały zaprojektowane dla konkretnego modelu i wariantu auta przy udziale jego producenta.

Wiele wiodących marek współpracuje z firmami od lat dostarczającymi ogumienie – jak Pirelli, które stworzyło opony oznakowane P Zero najpierw dla samochodów wyścigowych, a następnie od lat 80. do samochodów seryjnych. Zastosowanie opon oznakowanych maksymalizuje osiągi i komfort prowadzenia auta dzięki ich pełnemu dostosowaniu do rozkładu mas auta, wykonaniu z dbałością o odpowiedni rozmiar i właściwemu działaniu kluczowych podzespołów. Co ciekawe opony szyte na miarę wedle filozofii Perfect Fit niedługo będą dostępne także w wielu wersjach kolorystycznych, co powinno ucieszyć kierowców dbających również o styl.

MIT 3: Najważniejsza jest data produkcji

Wbrew powszechnej opinii data produkcji nie ma kluczowego znaczenia przy zakupie ogumienia. Opony starzeją się w dużej mierze niezależnie od wieku, a ze względu na ich używanie. W związku z tym przy prawidłowym przechowywaniu w hurtowni (co w Polsce stanowi w zasadzie standard) mieszanka gumowa tworząca ogumienie zachowuje swoje właściwości przez przynajmniej kilka lat.

MIT 4: Ciśnienie powietrza ma drugorzędne znaczenie

Wielu kierowców wciąż niestety bagatelizuje poziom ciśnienia w oponach. Tym razem nie chodzi o wybór ogumienia, a raczej jego eksploatację. Zbyt niskie ciśnienie pogarsza właściwości jezdne auta, jak również znacząco ogranicza żywotność samej opony. Przede wszystkim udowodniono, że sprzyja ono awariom, jak również niebezpiecznym wybuchom opon w trakcie jazdy.

MIT 5: Szersze opony to lepsza przyczepność i większe bezpieczeństwo

Przez lata kierowcy świadomie decydowali się na wyposażenie swoich aut w nieco szersze opony ze względu na większą powierzchnię styku koła z jezdnią, a więc lepszą przyczepność i łatwiejsze prowadzenie auta. W praktyce wielkość powierzchni styku nie zależy od szerokości opony, a we współczesnych autach takie podejście może przyczynić się do nieprawidłowego zadziałania systemów ABS oraz ESP. Również mierzenie ciśnienia wewnątrz opony przy pomocy TMPS przy szerszym ogumieniu potrafi wysyłać błędne sygnały.