Warsztat motoryzacyjny – jakie zadania możesz zlecić mechanikowi?

Diagnostyka mechaniczna w warsztacie samochodowym

Każdy mechanik samochodowy powinien być osobą, która doskonale rozumie budowę silnika, wie w jaki sposób zdiagnozować usterki, wie jakich narzędzi oraz mechanizmów użyć aby naprawić silnik i elektronikę a także co zrobić w problemami takimi jak zniszczone podzespoły.

Jakie zalety ma diagnostyka w warsztacie?

Przyjeżdżając do warsztatu najczęściej do końca nie wiemy, co tak naprawdę stoi za problemami z silnikiem. Podstawą jest zatem diagnostyka mechaniczna. Polega ona na sprawdzeniu przez specjalistów, które podzespoły nie działają prawidłowo i które z nich powodują problem. Najczęściej jeśli usterka nie jest widoczna gołym okiem po otwarciu maski, uruchomieniu silnika i obserwowaniu jego pracy (także z kanału pod autem), problem leży w elektronice. Nowsze samochody – zwłaszcza te najbogatsze wręcz nasycone są systemami elektronicznymi, których awaria może spowodować nawet unieruchomienie pojazdu. Wtedy rozwiązaniem jest np. sprawdzenie bezpieczników, ich wymiana, reset systemu dzięki komputerowi podłączanemu do samochodu.

Mechanika pojazdu a usterki

Jeśli problem leży w mechanice pojazdu wtedy średnio doświadczony kierowca jest w stanie samodzielnie wykryć usterkę – jeśli są to niesprawne hamulce, odczuwamy luzy w pedale hamulca lub słaby docisk i dłuższą drogę hamowania. Jeżeli jest to pisk lub skrzypienie możemy mieć problem z paskiem klinowym lub nawet całym rozrządem. Jeżeli podczas zmiany biegów słyszymy zgrzyt albo nawet odczuwamy swąd – wtedy musimy czym prędzej udać się do mechanika w celu sprawdzenia czy winowajcom nie jest skrzynia biegów. Jej naprawy są drogie – warto zatem dbać o płynną zmianę i sprawne używanie sprzęgła.

Systemy mechaniczne pojazdu

Czym grozi wyciek paliwa?

W przypadku słyszenia pisku pod maską problemem może być również wyciek. Może to być jakiś płyn lub np. paliwo, które powoli wycieka na pasek klinowy. Ten obracając się z duża szybkością powoduje ślizg i świszczenie. Również wtedy gdy czujemy nosem benzynę lub ropę powinniśmy udać się do mechanika, gdyż mamy wyciek – najczęściej w przewodach paliwowych – to grozi nie tylko zupełnym zniszczeniem silnika, ale także nagłym wyłączeniem silnika z jeździe, co grozi wypadkiem. Warto też uważać, z tego względu iż wyciek grozi po prostu pożarem. Najłatwiej wykryć usterki związane z zawieszeniem. W tym przypadku odczuwamy całym ciałem większe zapadanie się na dziurach i nierównej drodze lub „bicie” w kołach. Resory, amortyzatory oraz inne mechanizmy odpowiedzialne za stan komfortu są proste w naprawie i niedrogie. Przyjrzyjmy się temu co jeszcze mogą naprawić mechanicy w warsztacie samochodowym:

  • wymiana wahaczy,
  • regulacja lub wymiana szczęk hamulca,
  • łożyska, przegub, piasty, stabilizatory

Te oraz inne mechanizmy oraz systemy elektroniczne możemy naprawić w większości warsztatów motoryzacyjnych. Jeśli chcemy fachowej obsługi powinniśmy udać się do serwisu, który specjalizuje się w autach naszej marki.