Wszystko, co warto wiedzieć na temat alternatorów w aucie

Warto najpierw przypomnieć, czym tak właściwie jest alternator. Otóż, jest to urządzenie, które ładuje akumulator. Alternator jest główną częścią samochodu i powinien on znaleźć się w każdym pojeździe. Dość proste urządzenie jest odpowiedzialne za stymulowanie pracy każdego samochodu. Urządzenie to powstało pod sam koniec XIX wieku – opatentował je znany na całym świecie wynalazca Nikola Tesla. Cel oraz mechanizm do dziś pozostał niezmieniony, jednak od tego czasu naniesiono wiele poprawek i dodatkowych elementów.

Działanie alternatora

Urządzenie to jest odpowiedzialne za pozyskiwanie energii mechanicznej i przemienianie ją na prąd zmienny. Przy działaniu urządzenia wymagane jest zastosowanie układu prostującego, który jest nadzorowany przez regulator napięcia.

Co do budowy i umiejscowienia alternatora, trzeba zaznaczyć, że jest on połączony z wałem korbowym za pomocą paska wielorowkowego lub klinowego w przypadku starszych modeli aut. Najważniejszym elementem wyposażenia alternatora, jest nieruchomy stojan. Dodatkowo, urządzenie składa się z wirnika, który pełni rolę elektromagnesu. Wirnik wytwarza pole magnetyczne oraz indukuje prąd.

Jeśli chodzi o wytrzymałość urządzenia – nie istnieje żadna reguła, która y to określała. Alternator u jednego kierowcy może działać sprawnie i bez zarzutów przez wiele lat. Z kolei u innych kierowców, problemy mogą pojawiać się systematycznie co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Dużo jednak może nam powiedzieć to, od jakiego producenta pochodzi urządzenie oraz w jaki sposób został on wyprodukowany. Dodatkowo, istotne jest umiejscowienie alternatora. Nie może on znajdować się za nisko w pojeździe, ponieważ może to grozić szybszemu zużyciu. Brud, który będzie się osiadał na alternatorze, może prowadzić do jego szybkiego zniszczenia. Dodatkowo, alternator, który odpowiedzialny jest za przemianę prądu, pracuje w wysokiej temperaturze. Połączony z innymi elementami wyposażenia maski, jest stale nagrzany podczas jazdy. W sytuacji, gdy nagle alternator będzie miał styczność z zimną temperaturą czy wodą, może ulec pęknięciu.

Awarie i naprawa

Możemy być pewni, że alternator został uszkodzony, gdy kontrolka na desce rozdzielczej stale się świeci. Poza tym, częste i szybkie rozładowywanie się akumulatora również będzie świadczyć o niesprawnym mechanizmie. Zbyt niskie napięcie, jakie przekazywane jest do akumulatora czy hałasy, jakie dobiegają z wnętrza silnika – również należą do najczęstszych skutków awarii alternatora.
Co może być powodem awarii alternatora?

  • Zużyte łożyska oraz szczotki,
  • Pęknięta obudowa – w tym przypadku alternator przestaje być chroniony przed czynnikami zewnętrznymi i ekstremalnymi temperaturami,
  • Zwarcia,
  • Osadzanie się brudu oraz licznych zanieczyszczeń na alternatorze,
  • Niesprawny regulator napięcia,
  • Uszkodzone uzwojenie – przebite,
  • Zatarcie się alternatora.

W znacznej większości, zalecana jest wymiana wadliwego alternatora na nowy. Nie warto kupować jednak używanego urządzenia – nigdy nie jesteśmy pewni co do jego historii oraz ewentualnych uszkodzeń z przeszłości. Co prawda koszt alternatora oscyluje w granicach kilkuset złotych, jednak jest to rozwiązanie, które wydaje się być najrozsądniejsze. Warto jest więc zainwestować w alternator regenerowany. Jest to naprawiony i dokładnie wyczyszczony element, który może usprawnić nasz samochód. Ten typ alternatorów jest zawsze wielokrotnie i dokładnie testowany, przez co możemy mieć pewność o jego jakości. poza tym, wszelkie części zużyte są wymieniane na nowe. Warto jednak pamiętać, że regeneracja wadliwego alternatora musi zostać przeprowadzona w profesjonalnym zakładzie.